cytat z opisu Bz jaki podawalem na wewnetrznym forum dev:
Dzis zajme sie problemem pierwszym, bowiem do kolejnych potrzebuje waszej pomocy.
Bugzilla jest mocno robudowanym systemem zarzadzania zadaniami i bledami. Generalnie w wersji podstawowej (oczywiscie mozemy to modyfikowac) posiada brzydki layout i toporny, ale funkcjonalny interfejs.
spojrzcie na:
1)
http://bugzilla.mozilla.org - wzrocowy przyklad. Ogromna baza, setki tysiecy bledow i zgloszen. Swietnie zarzadzana.
2) bugs.kde.org - ladniejsza, funkcjonalna
3) bugs.redhat.com
4) inne na bugzilli (setki!)
5) bugs.firefox.pl - moja Smile
I moze na tej ostatniej sie skupmy, bowiem jest poczatkujaca, malutka i latwiej bedzie pewne procesy tlumaczyc.
Nie musicie sie logowac.
Patrzac od prawej:
Requests: to nas na razie nie interesuje
Reports: to tez
Search: wyszukiwanie bledow. Mam swiadomosc, ze na pierwszy rzut oka wyglada na chaos. I troche w tym racji, jednak ma ogromne mozliwosci, a zruzmiecie gdy omowimy pojedynczy blad.
New: zglaszanie nowego bledu
Spojrzmy zatem na przykladowy blad aby omowic dzialanie systemu.
Najpierw sprawa organizacyjna.
Problem polegal na tym, ze po przetlumaczeniu aplikacji nalezalo podeslac autorom paczke z tlumaczeniem.
http://bugs.firefox.pl/show_bug.cgi?id=21
Sproboje po kolej opisac ten blad:
Bug ma swoje ID, i mozna mu przypisac alias. Stosuje sie w to w przypadku bledow "ciagnacych sie" i waznych. Kazdy blad jest przypisany do jakiegos produktu i komponentu tego produktu. Produkty i komponenty sa ustalane i tworzone przez administratora. Chodzi o jasny podzial obowiazkow.
Status i resolution opisuja aktualny stan bledu i rozdzaj rozwiazania zastosowowany przez opiekuna bledu.
Hardware, OS, Version i Priority opisuja blad, okolicznosc wystepowania i dokuczliwosc bledu.
Analogicznie oczywiscie te pola dotycza zadan. Okreslamy zakres wystepowania zadania, jego dotkliwosc (zmiana znaku w tekscie jest mniej wazna niz pad dysku). Version odnosi sie do produktu oczywiscie.
Target milestone okresla wlasciciel/opiekun bledu w momencie przyjecia na siebie obowiazku jego rozwiazania. Oznacza ono date prawdopdoobnego rozwiazania problemu.
Reporter, to oczywiscie zglaszajacy, ktory do konca pracy z bledem dostaje maile z informacjami o zmianach w nim zachodzacych, a inni uzytkownicy zainteresowani bledem dopisuja sie do listy CC.
Assigned To oznacza osobe bedaca tzw. wlascicielem bledu. Taki czlowiek ma swiety obowiazek doprowadzic blad do konca i bugzilla nie pozwoli mu o tym zapomniec. Smile
Q&A (Quality And Assurance) to osoba odpowiadajaca za konrole jakosci rozwiazania bledu. Jesli to patch, to Q&A go sprawdza, jesli zadanie, to Q&A sprawdza i tak dalej.
Ta wlasnie osoba nadaje status verified dla bledu.
Zalaczniki. To oczywiscie lista plikow dolaczanych do bledu. Moga to byc patche, diffy, obrazki, zipy, rary,teksty... wszystko. Nowy plik moze nakladac sie na stary (obsolete).
depends on i blocks. To lista bledow od ktorych dany blad zalezy (np. zadanie napisania klasy Postgresqla nie moze zostac zrealizowane poki nie zostanie zrealizowane zadania napisania abstrakcyjnego interfejsu bazy danych), i w druga strone. Lista bledow jakie ten blad blokuje.
Ponizej macie pole dodania wlasnego komentarza, i zalogowani maja mozliwosc zmiany ststusu bledu.
Generalnie jednak status powinien zmieniac wlasciciel lub qa. Ewentualnie zglaszajacy.
Na koncu macie liste komentarzy dotyczacych bledu.
Warto przeczytac:
http://www.mozilla.org/bugs/
Generalnie jednak cykjl zycia jest taki:
(kiedy sami rozdajemy zadania)
- ktos zglasza problem i przypisuje go komus (lub jest on przypisywany domyslnemu wlascicielowi danego komponentu
- ow wlasciciel go przyjmuje lub nie, lub przenosi na innego
- docelowy wlasciciel w momencie zajecia sie praca zmienia status z NEW na ASSIGNED i potem zamyka jako RESOLVED, INVALID, WONTFIX, REMIND, WORKSFORME
- Q&A daje Verified lub Reopened
jesli zas zglasza uzytkownik z zewnatrz najpierw bug otrzymuje status UNCONFIRMED i zostaje potwierdzony po spelnieniu pewnych warunkow.
W tym co napisalem pominalem 4 wazne rzeczy:
1) Keywords. Kazdy blad/zadanie moze miec slowa kluczowe pomogace znalezc odpowiednie bledy odpowiednim osobom. Np., bledy w ktorych wymagana jest ingerencja grafika moga miec keyword [grafika]. Te ktore sa trudne moga dostac [helpwanted] itp. Liste slow ustalamy sami
2) status. Tutaj dopisujemy teksty, ktore nigdzie indziej nie pasuja, a sie przydadza Smile
3) Votes. Mozemy ludziom dac szanse glosowac na bledy, aby pomogli nam wybrac te najbardziej ich dreczace i ustawic im priorytet.
4) blad moze zostac uznany jako DUPLICATE innego, jesli powtarza go. Wowczas nalezy pobic tego kto wyslal duplikat (duplikaty to istna meczarnia w duzych projektach) i oznaczyc duplikat. Zglaszajascy zostanie dodany do cc orginalnego bledu i zycie toczy sie dalej.
Generalnie polowa z tych rzeczy przyda sie dopiero gdy bedziemy mieli jakis produkti i uzytkownikow do obslugi, ale kilka juz chyba mamy: forum, strone itd...
Sa jeszcze tak zwane meta bugi, czyli bledy nie rozwiazujace nic, ale pomagajace sie odnalezc. Np. meta blad "sprawy prawne" nie ma wlasnego rozwiazania, ale doczepia sie do jego depends on bledy konkretne, a prawnicy moga latwo sprawdzic co juz jest zalatwione, a co nie i gdzie pomoc.
W skladni komentarza kluczowe sa "Comment XX" oznacza komentarz XX w tym bledzie i linkuje do niego. "bug YY" oznacza blad YY i linkuje do niego.