Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: [MySQL] Wybór kategorii zawierającej produkt
Forum PHP.pl > Forum > Przedszkole
mikele
Witam,
Są dwie tabele: kategoria i produkt (jeden do wielu)
Jak z tabeli 'kategoria' wybrać jedną kategorię zawierającą produkty - po sortowaniu alfabetycznym chcę pominąć "puste" kategorie i wybrać pierwszą, do której w tabeli 'produkt' jest przyporządkowanych więcej niż zero produktów?
Chodzi o przerobienie tego zapytania, tak by wykluczało 'puste' kategorie
  1. SELECT * FROM kategoria ORDER BY nazwa LIMIT 0,1

z góry dziękować ;]
Shido
Osobistycznie nie znam się na zapytaniach z dwóch tabel, ale wiem że do czegoś takiego trzeba znać strukturę obu tabel. Więc by coś wykombinować podaj jakie tam masz kolumny w obu tabelach.
mikele
kategoria (id, nazwa)
produkt (id, id_kategorii, nazwa)

przykładowa zawartość tabeli kategoria:
1, TV/AGD
2, Samochody
3, Elektronika
4, Artykuły spożywcze

przykładowa zawartość tabeli produkt:
1, 1, Telewizor Sony
2, 1, TV LG
3,1, DVD Sharp
4,1, Toster Panasonic
5,2, Audi
6,2, Volvo
7,3, Laptop
8,3, Palmtop
9,3, Skaner

Widać, że w produktach nie ma żadnych rekordów przypisanych do kategorii 'Artykuły spożywcze'
Jak skonstruować zapytanie aby z tabeli 'kategoria' wskazać po sortowaniu alfabetycznym pierwszy rekord, który ma przyporządkowane produkty w drugiej tabeli?
Co trzeba dodać do poniższego? INNER JOIN?
  1. SELECT * FROM kategorie ORDER BY nazwa LIMIT 0,1

powyższe zapytanie zwróci 'Artykuły spożywcze' a chciałbym aby zwróciło 'Elektronika'
Damonsson
  1. SELECT DISTINCT k.nazwa FROM produkt p
  2. LEFT JOIN kategoria k ON k.id=p.id_kategorii
  3. ORDER BY k.nazwa ASC

Powinno działać

edit: w sumie, pewnie można to zrobić lepiej i wydajniej, ale ja się na tym nie znam ;P
thek
To ja podam Ci łopatologiczne opisy złączeń... W nawiasach są słowa opcjonalne, które mogą, ale nie muszą wystąpić.

NATURAL JOIN - zwraca rekordy łącząc w obu tabelach rekordy po kolumnie o tej samej nazwie