Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: [PHP][MYSQL] hmmm relaca jeden do wielu ?
Forum PHP.pl > Forum > Przedszkole
fredman
Jestem bardzo zielony z mysql'a, nie za bardzo wiem jak robi się relacje i jak się je obsługuje z PHP(?)... zawsze jakoś sobie radziłem bez relacji ale teraz by mi się przydało jednak z tego skorzystać ;]

Mam dwie tabelki. w jednej mam 'kategorie' ( id_kategorii, nazwa_kategorii ) a w drugiej 'rzeczy', które są przydzielane do kategorii z tabelki 'kategorie' (id_rzeczy, kategoria, nazwa_rzeczy)

i teraz chciałbym, żeby kategorie w tabeli 'rzeczy' nie były wpisywane na sztywno tylko pobierane z tabeli 'kategorie' ... hmm nie wiem czy to dobrze piszę , opowiem jak to robie w PHP:

jak dodaję rzecz przez wypełnianie formularza to jest między innymi pole SELECT, w którym są nazwy kategorii. Teraz mam tak ze po wysłaniu takiego formularza do tabeli 'rzeczy' dodaje się rekord z "na sztywno" wpisaną nazwą kategorii. W takim przypadku jeśli zmienię nazwę kategorii to w rzeczach dodanych przed tą zmianą nazwa będzie oczywiście stara a chciałbym żeby się to dynamicznie zmieniało. jak rozumiem załatwi to ta "relacja" tyle że właśnie nie wiem jak to zrobić żeby hulało:)
_olo_1984
bardzo proste rozwiązanie, jeżeli masz ten select do kategorii to zrób takie coś
  1. <option value="id_kategorii">nazwa_kategorii</option>

po tej czynności będziesz w tabeli rzecz miał zamiast nazwy kategorii jej id.
Teraz, jezeli chcesz wyświetlić wszystkie rzeczy, normalne, że w polu kategoria będziesz miał cyfrę zamiast nazwy. Rozwiązujesz to przy pomocy odpowiedniego zapytania, łaczącego tabele np.
  1. SELECT r.*, k.nazwa_kategorii
  2. FROM rzeczy AS r
  3. LEFT JOIN kategorie AS k ON(k.id_kategorii=r.kategoria)