Od dłuższego czasu planuję uruchomienie własnego sklepu internetowego. Mam już niemal gotowy cały biznesplan. Ustaliłam budżet na poszczególne etapy projektu, mam gotową bazę produktów i dostawców. Ustaliłam warunki współpracy z dostawcami, kurierami oraz pozostałymi partnerami. Również od strony organizacyjno-administracyjnej (hr, biuro, magazyn) wszystko dopięte na ostatni guzik. Ogromną luką w biznesplanie jest jedna z ważniejszych kwestii – skrypt i hosting sklepu. Bolączka wielu e-biznesmenów, która skutecznie potrafi odwlekać start biznesu. Ze względu na mój chory perfekcjonizm, nie dopuszczam myśli o wdrożeniu skryptu, co do którego nie jestem w 100% przekonana. Potrzebuję Twojej pomocy w wyborze!

Asortyment: Artykuły wykończeniowe wnętrz. Nie chcę na razie zdradzać szczegółów, dlatego posłużę się alternatywnym produktem: przyjmijmy, że będą to płytki ceramiczne. Baza produktów bardzo duża. Początkowo ok. 1000 wzorów, w niedługim czasie rozwijana do kilku tysięcy oraz inne kategorie produktów (przyjmijmy, że miały by to być np. panele podłogowe, dywany). Zależy mi na:
  • Oskryptowaniu przyjaznym SEO.
  • Dość zaawansowanej wyszukiwarce produktów wg cech (wg koloru, wzoru, rozmiaru i innych – możliwość konfigurowania kilku opcji jednocześnie).
  • Możliwości wiązania produktów (tj. Wyświetlane na karcie produktu, produkty podobne, na zasadzie: „Ten produkt tworzy zestaw razem z produktami:”, „Ten sam wzór w innych kolorach:”, „Kupując ten produkt, może Ci się przydać:” – tu można by na przykład zamieścić polecane kleje, narzędzia do cięcia itp.).
  • Zaawansowanym panelem zarządzania promocjami i rabatami – okresowe rabaty na asortyment z danej grupy towarowej, rabaty na poszczególne produkty, stałe i okresowe rabaty dla wybranych użytkowników, darmowa przesyłka przy zamówieniu na kwotę X zł.
  • Możliwości wprowadzenia programu partnerskiego (procent od kwoty zamówienia poleconej osoby).
  • Możliwości ingerowania w listę bestsellerów (Chcę jedynie mieć możliwość uniknięcia sytuacji, iż klej czy nożyk dołączany do każdego zamówienia będzie wisiał na pierwszym miejscu listy).
  • Obsłudze klienta na zasadzie LiveChat’u.
  • Integracji z porównywarkami cen, Pocztą-polską, programem kuriera (UPS), programem ERP (najprawdopodobniej Comarch CDN XL), najpopularniejszymi systemami płatności, oraz w mniejszym stopniu z Allegro oraz ebay.
  • Możliwości sprawnego stworzenia sklepu w innej wersji językowej i walutowej, z osobnym cennikiem, lecz tą samą bazą produktów, zdjęć, itp.
Wspomniałam tu jedynie o najważniejszych aspektach. Do tego należy uwzględnić wiele mniej istotnych opcji, inspirowanych gotowymi skryptami czy istniejącymi sklepami. Jak widać, nawet w przypadku zdecydowania się na gotowy skrypt, będzie konieczność (przynajmniej na początku) zatrudnienia programisty do napisania zmian i wdrożenia projektu.
  1. Podstawowym pytaniem jest, jaki typ oprogramowania wybrać?
    a. Darmowe oprogramowanie (mój faworyt Magento + własne modyfikacje, nie wykluczam pozostałych).
    b. Oprogramowanie płatne (bez względu, czy jednorazowo, czy na zasadzie abonamentu).
    c. Oprogramowanie własnej produkcji (konieczność zatrudnienia programisty, który na bazie innego oprogramowania lub od podstaw stworzy platformę e-commerce na miarę moich oczekiwań).
  2. Jeżeli na powyższe pytanie odpowiedziałeś a. lub b., zaproponuj proszę odpowiednie oprogramowanie, i uzasadnij swoją sugestię. Napisz, z jakimi kosztami powinnam się liczyć.
  3. Zaproponuj proszę odpowiedni hosting dla zaproponowanego przez Ciebie rozwiązania. Z jakim kosztem powinnam się liczyć?
  4. Jeżeli na pytanie pierwsze odpowiedziałeś c., proszę o odpowiedź na pytanie, z jakim wynagrodzeniem dla odpowiedniego człowieka powinnam się liczyć, zakładając zatrudnienie na pełny etat. Ile czasu trwało by napisanie sklepu od podstaw, zakładając, że pracuje nad tym jeden człowiek? Czy w ogóle jest możliwość, znalezienia człowieka, który w należyty, profesjonalny sposób, jednakowo zadba o jakość, bezpieczeństwo, przystosowanie pod pozycjonowanie sklepu?
Grafika – posiadam grafika, który projekt dostosuje do wybranego skryptu i wdroży. Z tym nie powinno być problemu, choć oczywistym jest, że czas i koszt wdrożenia będzie zależny od wybranego oprogramowania, więc również jest to istotny wątek. Proszę również spojrzeć na problem pod kątem łatwości ewentualnych zmian designu w przyszłości.

O skryptach czytałam już bardzo dużo, na wielu stronach, blogach experckich, forach dyskusyjnych, w czasopismach branżowych, książkach specjalistycznych. Znam wiele zalet i wad większości pozycji na rynku. Ciebie proszę o opinię, które rozwiązanie będzie Twoim zdaniem najbardziej korzystne dla moich potrzeb (mam nadzieje, że te, opisałem dość szczegółowo). W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań, odpowiem natychmiastowo.

Od razu uprzedzę pytanie o budżet: Początkowo planowany: nie więcej niż 30000zł netto. Ostatecznie ukształtował się w granicach 40000-50000zł netto. Nie jest jednak powiedziane, że gdy będzie to możliwe, chciała bym zapłacić mniej. Nie jest powiedziane, że gdy będzie to naprawdę konieczne, nie jestem w stanie przeznaczyć na ten cel więcej środków. Dlatego Ciebie proszę o OBIEKTYWNĄ opinię. Proszę powstrzymać się od kryptoreklamy i sztucznego kształtowania stawek, w celu stworzenia fundamentu do późniejszej oferty współpracy.

Mam nadzieje, że wątek ten pozostanie ukierunkowany na moje potrzeby. Wierzę, że nie stanie się kolejnym, o ogólnych wadach i zaletach danego oprogramowania.

Dziękuję za wytrwałość w czytaniu. Cały czas będę monitorować temat, licząc na Twoją pomoc.

Serdecznie pozdrawiam, Malwina Lasko.