Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: [Algorytm][Funkcje] do ACL i nawigacji
Forum PHP.pl > Forum > Gotowe rozwiązania > Algorytmy, klasy, funkcje
cve
Witam. Jestem bardzo początkujący w temacie php, ale duużżżooo czytam i zacząłem od jakiegoś czasu rozwijać swój framework i tutaj na forum chciałbym zaprezentować swoje przemyślenia na temat ACL jakie zastosowałem. Otóż w żadnym znanym mi frameworku (Zend, Cake, Symfony, Code Igniter, Kohana) nie umiałem łatwo i szybko zaimplementować takiej jakby automatycznej autoryzacji użytkownika chodziło mi o sprawdzenie praw dostępu do zasobu już na poziomie front-controllera, który zobaczy czy w Liście Kontroli Dostępu znajduje się żądany zasób dla obecnej roli użytkownika i albo 'wpuszcza' go i włącza odpowiednią akcje controllera albo nie 'wpuszcza' i kieruje na wiadomość o braku dostępu. Wydaje mi się to lepszym rozwiązaniem niż pisanie w controllerach instrukcji if i else za każdym razem. Oto jak to jest zaimplementowane:
We folderze config trzymam sobie prosty plik xml, który wgląda następująco:
  1. <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
  2. <acl>
  3. <guest>
  4. <resource name="/" label="Strona główna" />
  5. <resource name="/user/login" label="Zaloguj się" />
  6. <resource name="/user/register" label="Zarejestruj się" />
  7. </guest>
  8.  
  9. <user>
  10. <resource name="/user/logout" label="Wyloguj się" />
  11. <resource name="/user/login" label="" />
  12. <resource name="/user/register" label="" />
  13. </user>
  14.  
  15. <moderator>
  16. </moderator>
  17.  
  18. <admin>
  19. </admin>
  20. </acl>

jak widać chyba nic nie trzeba tutaj tłumaczyć, jedyne co może wzbudzać zainteresowanie to dlaczego w roli user zasoby /user/login i user/register maja pusty label, ale to później wytłumaczę, bo jest jeszcze jedna funkcjonalność tego podejścia, o której za chwile napisze.

A tak wygląda kod:
  1. //najpierw potrzebujemy role, jest ona brana z bazy, a jeśli nie to domyślną jest guest