wookieb
2.02.2011, 11:44:20
Ile razy słyszę o tym, że "html 5" wygryzie flasha tyle razy wizualizuję sobie takich osobników w ten sposób
http://cequetulis.files.wordpress.com/2008...w=361&h=450http://www.bytearray.org/?p=2310Myślę, ze nie trzeba dodawać nic więcej.
cojack
2.02.2011, 12:11:12
Poczekamy zobaczymy, ja mam nadzieje że mimo wszystko ten dzień kiedyś nastąpi.
batman
2.02.2011, 12:33:19
Nie mam nic do Flasha i będzie wielka szkoda jak go zabraknie, a zabranie na pewno widząc ostatnie starania lobby antyflashowego. Na szczęście jest jeszcze Silverlight

Przed HTML5 jeszcze daleka droga i jedyne co w najbliższym czasie może zakończyć żywot Flasha, to głupie decyzje niektórych firm.
wookieb
2.02.2011, 12:36:01
Mówiąc "lobby antyflashowego" masz na myśli DOM Javascript Geeks (DOM - co sam JS to język ale nie tylko dla przeglądarek)? Bo narazie tylko tak ich widzę.
darko
2.02.2011, 12:47:07
Dla porównania , Jakoś póki co nie widzę takiej możliwości, żeby canvas w html5 miało wyprzeć flasha. Ale dajmy im jeszcze czas, najpierw niech zrobią sprzętowe wsparcie w przeglądarkach dla wyświetlania grafik, później zobaczymy, co z tego wyjdzie.
JoShiMa
2.02.2011, 12:52:57
Ja do samego flasha też nie mam nic, ale do szału doprowadzają mnie strony zrobione 100% we flashu. Niestety w interesujących mnie branżach (meble, dodatki dla domu, wzornictwo itp) to chleb powszedni. Prawdę mówiąc nie starcza mi cierpliwości na zapoznanie się z ofertą. Zarówno klienci zlecający takie strony, jak i ich twórcy powinni być świadomi tego ilu potencjalnych klientów może odfiltrować taka strona.
batman
2.02.2011, 13:08:58
Cytat(wookieb @ 2.02.2011, 12:36:01 )

Mówiąc "lobby antyflashowego" masz na myśli DOM Javascript Geeks (DOM - co sam JS to język ale nie tylko dla przeglądarek)? Bo narazie tylko tak ich widzę.
Dokładnie to mam na myśli + wielkie firmy takie jak Apple, które twierdzą, że Flash jest wszystkiemu winny (pady systemu/aplikacji, kiepska wydajność, ogromne zapotrzebowanie na energię). Wprawdzie Flash nie jest bez winy, jednak zamiast go zakazywać, powinno pójść się na współpracę z Adobe i wskazać co i jak poprawić, aby było lepiej.
Cytat(JoShiMa @ 2.02.2011, 12:52:57 )

Ja do samego flasha też nie mam nic, ale do szału doprowadzają mnie strony zrobione 100% we flashu. Niestety w interesujących mnie branżach (meble, dodatki dla domu, wzornictwo itp) to chleb powszedni. Prawdę mówiąc nie starcza mi cierpliwości na zapoznanie się z ofertą. Zarówno klienci zlecający takie strony, jak i ich twórcy powinni być świadomi tego ilu potencjalnych klientów może odfiltrować taka strona.
Powinno się chłostać za tworzenie stron tylko we Flashu
Speedy
2.02.2011, 14:22:13
Flash świetnie się nadaje do niektórych specyficznych rozwiązań typu: gry, prezentacje multimedialne, interaktywne aplikacje etc. Niektórych rzeczy nie da się osiągnąć za pomocą samego JS, albo jeśli się da, to są one mało wydajne lub nie działają płynnie. W każdym razie, tam gdzie się da i gdzie to ma sens, lepiej zastąpić flasha skryptami JS i HTML5, bo po co go wciskać na siłę? Niektóre aplikacje (np. prezi.com) nie byłby tak efektowne i efektywne bez flasha, ale do niektórych zastosowań lepiej z niego zrezygnować. Technologię należy dobierać z wyczuciem.
Powinno się pójść na współpracę z Adobe? To Adobe powinien pójść na współpracę z innymi, jeśli mu zależy. To, że odtwarzanie Flasha pod Linuksem oraz innymi nie-windowsowymi systemami wygląda, jak wygląda, jest winą Adobe'a, a nie tego, że "ktoś z nim nie chciał iść na współpracę". A z Silverlight nie lepiej. Jedno drugiego nawzajem warte.
darko
2.02.2011, 15:26:15
~Zyx to znaczy jak wygląda? Co masz na myśli? Nie mam żadnych problemów z flashem pod linuksem, ale fakt, musiałem ręcznie przeprowadzić instalację i skonfigurować moduł do mozilli, co z drugiej strony jakieś supertrudne nie było.
Mephistofeles
2.02.2011, 15:32:44
Tylko po co takie gry robić we Flashu?
everth
2.02.2011, 15:52:34
Czyli hype na html5 się kończy? Ech, coraz szybciej te technologie się zmieniają. Wtyczka ma jedną zaletę nad HTML5 - powinna działać tak samo na różnych przeglądarkach w których może zostać użyta. Z HTML5 jest w tej materii ciężej. Co do Apple to ma ono swój interes w wyparciu Flasha - jest właścicielem patentu na AVC który w zamierzeniu ma być głównym kodekiem używanym w związku z tagiem video. Inne firmy pewnie też mają tutaj swój interes (bynajmniej nie jest to ułatwienie życia potencjalnej konkurencji).
Crozin
2.02.2011, 15:54:14
@darko: Chodzi przede wszystkim o wydajność Flasha na platformach nie-Windowsowych. Może jeżeli posiadasz "normalnej klasy" sprzęt nie zauważysz tego, ale na nieco słabszych maszynach różnice są już kolosalne.
@Mephistofeles: Bo na chwilę obecną nie ma żadnej alternatywy. To, że JS jest w ogóle w stanie obsłużyć takie coś nie oznacza, że nadaje się do tego. Brakuje narzędzi do tworzenia gier i jakiejś społeczności.
darko
2.02.2011, 15:55:16
Coś w tym jest, że nie odczuwam.
starach
2.02.2011, 16:22:14
Cytat(batman @ 2.02.2011, 13:08:58 )

(...) Wprawdzie Flash nie jest bez winy, jednak zamiast go zakazywać, powinno pójść się na współpracę z Adobe i wskazać co i jak poprawić, aby było lepiej.
Powinno się chłostać za tworzenie stron tylko we Flashu

Mój ty cudowny romantyku.

Żeby jeszcze tylko Flash był open source to może dałoby się to zrobić.
Cytat(darko @ 2.02.2011, 15:26:15 )

~Zyx to znaczy jak wygląda? Co masz na myśli? Nie mam żadnych problemów z flashem pod linuksem, ale fakt, musiałem ręcznie przeprowadzić instalację i skonfigurować moduł do mozilli, co z drugiej strony jakieś supertrudne nie było.
Co nie zmienia tego, że jest to masakrycznie upierdliwe - robiłem kilka razy. Dla porównania w Windows7 cała instalacja jest tak szybka sprawna i automatyczna że nawet nie zwróciłem specjalnej uwagi na to jak się on zainstalował.
Swoją drogą korzystaliście kiedyś z Macromedia/Adobe Flash lub SwishMax'a? Jesteśmy na forum dla programistów PHP i chyba zgodzicie się ze mną, że przy dobrym API dodanie na formatkę jakiegoś elementu i ustawienie jego pozycji jest o niebo szybsze <edit>w wypadku klepania w klawiaturę</edit> niż w przypadku jakiegoś narzędzia RAD, którym "Rapid" jest tylko z nazwy...
Życzę Flashowi szybkiej śmierci co nie zmienia tego że nie nastąpi to wcześniej niż przy HTML 6/7. Najchętniej bym się sam do niej jakoś przyczynił, ale niestety pomysłów brak... oprócz sugerowania klientom żeby zrezygnowali z tego dziadostwa na rzecz czegoś co ma 10 razy większe usability przy mniejszym nakładzie pracy.
edit>
Cytat(wookieb @ 2.02.2011, 11:44:20 )

(...)
http://www.bytearray.org/?p=2310Myślę, ze nie trzeba dodawać nic więcej.
Google Chrome 10.0.648.11 dev. Po kliknięciu w filmik "Następujący dodatek przestał działać Shockwave Flash. Czy chcesz go zatrzymać?" Rzeczywiście nie trzeba dodawać nic więcej.
wookieb
2.02.2011, 16:57:15
Cytat(starach @ 2.02.2011, 16:22:14 )

Swoją drogą korzystaliście kiedyś z Macromedia/Adobe Flash lub SwishMax'a? Jesteśmy na forum dla programistów PHP i chyba zgodzicie się ze mną, że przy dobrym API dodanie na formatkę jakiegoś elementu i ustawienie jego pozycji jest o niebo szybsze <edit>w wypadku klepania w klawiaturę</edit> niż w przypadku jakiegoś narzędzia RAD, którym "Rapid" jest tylko z nazwy...
Nie wiem o czym mówisz. Bo albo się mylisz albo ja Cię nie rozumiem.
Cytat(starach @ 2.02.2011, 16:22:14 )

Google Chrome 10.0.648.11 dev. Po kliknięciu w filmik "Następujący dodatek przestał działać Shockwave Flash. Czy chcesz go zatrzymać?" Rzeczywiście nie trzeba dodawać nic więcej.

Sorry ale to jest wersja -dev przeglądarki.
Odbiegamy od tematu. Co sądzicie na temat nowych możliwości tworzenia gier właśnie we flashu dzięki projektowi z pierwszego posta?
Fifi209
2.02.2011, 17:27:29
Gry we flashu? Dobrym przykładem byłby gry flashowe od Zynga - najbardziej rozpowszechnione na facebooku i pod niego pisane. Powiem, że proste gry potrafią bardzo obciążyć procesor, przywiesić przeglądarkę, jakoś nie wyobrażam sobie bardziej zaawansowanych gier.
wookieb
2.02.2011, 17:41:34
Dlatego... widzę, że nie oglądałeś filmiku. Gry z projektu używają w znakomitej większości GPU.
kbsucha
2.02.2011, 18:05:37
Nie rozumiem dlaczego na siłę chcą upchać w HTML rzeczy, do których nie był on przeznaczony. HTML5 osiągnął już granicę absurdu, pełno w internecie animacji, gier i filmików, a jeszcze do nie dawna w blogosferze istniała ogromna dyskusja jak używać <section> i dlaczego pierwsze jego stosowanie było błędne. Strasznie mnie to irytuje, ponieważ bardzo liczyłem na 5, zwłaszcza w kontekście poważnego traktowania tej technologii przez MS.
Co do Flasha to staram się na jego temat nie wypowiadać, jako że nie jest to technologia, która mnie specjalnie interesuje i miałem z nią stosunkowo nie wiele wspólnego. Ale z tego co wiem to Flash, też nie miał być stosowany do tworzenia gier, niech mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę.
Crozin
2.02.2011, 18:14:07
@kbsucha: Wątek nie dotyczy tag-zupy HTML5. Dodanie elementów AUDIO, VIDEO czy CANVAS było akurat jak najbardziej słusznym posunięciem ponieważ tak podstawowe media powinny działać pod kontrolą przeglądarki (jak to się miało od zawsze z obrazami), a nie jakiegoś zewnętrznego pluginu, który w ogóle nie pozwala na integrację ze stroną.
starach
2.02.2011, 18:20:56
God2Go ahahahahaha dobre dobre. Może nawet się pobawię w to trochę na szjasbuku.
Cytat(wookieb @ 2.02.2011, 16:57:15 )

Nie wiem o czym mówisz. Bo albo się mylisz albo ja Cię nie rozumiem.
Mówię o tym, że mając dobre API szybciej tworzy się aplikacje pisząc kod niż za pomocą drag&drop.
Cytat(wookieb @ 2.02.2011, 16:57:15 )

Sorry ale to jest wersja -dev przeglądarki.
Co nie zmienia tego że to wina ClosedSourcowego projektu Trash ekhem...
Cytat(wookieb @ 2.02.2011, 16:57:15 )

Odbiegamy od tematu. Co sądzicie na temat nowych możliwości tworzenia gier właśnie we flashu dzięki projektowi z pierwszego posta?
No to flejma ciąg dalszy.

Podoba mi się. Faktycznie trochę nie doceniałem Flash'a. Nie zmienia to jednak tego, że gdyby rozwiązać problem z keszowaniem danych przez przeglądarkę, dodaniem obsługi środowiska 3D, którego implementacja jest jak na razie kiepska i umożliwieniem korzystania np. przez JavaScript z urządzeń dodatkowych ( jak np. kontrolery gier co dopiero wprowadzają we Flashu ) to Flash by zwyczajnie zdechł i przestałby mieć rację bytu.
Z innej beczki. Jest taki serwis jak miniclip.com, na którym roi się wręcz od gier Flash. Wszystkie bądź prawie wszystkie udostępniają wysyłanie statystyk. Problemem niestety jest to, że wszystkie te gry można w bardzo łatwy sposób oszukać edytując pamięć i przestawiając zmienne odpowiadające za wynik, a następnie wysyłając go do statystyk. Rozwiązaniem tego byłoby wprowadzenie walidacji przebiegu gry po stronie serwera. Utrudniłoby to bardzo lub niemalże uniemożliwiłoby oszukanie.
Już wiesz do czego zmierzam? Otóż to. Spróbuj zrobić taką walidację posługując się Flashem lub AIRem. Do tego z pośród technologi Webowych nadaje się tylko JAVA.
Nabożeństwo skończone.
kbsucha
2.02.2011, 18:30:00
@Crozin: Tak i tu się zgadzam, wszystkie 3 elementy są potrzebne i to m.in. dzięki nim bardzo liczę na 5. Ja się tylko zastanawiam dlaczego zawsze przy wątkach HTML5 vs Flash schodzi się na temat gier, kiedy żadna z tych technologii nie została do tego przeznaczona, ale co jeszcze gorsze ludzie usilnie próbują je na ten rynek wepchnąć.
nasty
2.02.2011, 18:39:44
Z HTML5 będzie w końcu nazwać Frontendowców programistami, jeśli będą używać pełnych jego możliwości
Crozin
2.02.2011, 18:46:53
@nasty: HTML5 to nadal tylko i wyłącznie język znaczników, który z programowaniem nie ma nic wspólnego. To, że równolegle z HTML5 wychodzą nowości w JS nie zmienia faktu, że HTML, a JS to co innego.
Fajne, do zainteresowania się

Jednak czy całkowicie wyprze inne technologie? Raczej nie.
https://gaming.mozillalabs.com/games/finalists szczególne fajną grą jest
https://gaming.mozillalabs.com/games/109/tankworld, zapominacie również o WebGL`u.
Istnieje też
Unity3D
Mephistofeles
2.02.2011, 20:27:47
Do gier można też wykorzystać Native Client. Kod natywny będzie na pewno szybszy od Flasha, a do tego uruchamiany jest w sandboxie (chociaż Chrome już ma Flasha w sandboxie).
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę
kliknij tutaj.