Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: bezpieczna baza danych w internecie
Forum PHP.pl > Forum > Bazy danych
a-frackowska
Dzień dobry,

Po pierwsze nie wiem czy zwracam się z pytaniem pod właściwy adres, ale spróbuję i tutaj.
Po drugie może ten list będzie nieco za długi, ale nie mam zbyt dużego doświadczenia na forach internetowych – proszę o wyrozumiałość smile.gif

Mój problem (pytanie) jest następujące:
Jak zabrać się za utworzenie bezpiecznej bazy danych (archiwum) w internecie?

Ale może po kolei.
Jestem historykiem sztuki i zajmuje się badaniami rzemiosła artystycznego. Jedną z czynności towarzyszących badaniom jest m. in. stałe gromadzenie informacji o zabytkach. Zarówno tych ze zbiorów muzealnych, znanych z literatury, ale także ze zbiorów i kolekcji prywatnych na całym świecie, z rynku antykwarycznego, domów kaucyjnych, katalogów, notatek prasowych, stron internetowych, forów itd. itp. czyli wszystkich możliwych źródeł i w różnej postaci – teksty, zdjęcia, rysunki, dokumenty komputerowe…
Oczywiście to gromadzenie danych nie dotyczy tylko aktualnie prowadzonych badań, ale ma dużo szerszy zakres – to czym zajmowaliśmy się wcześniej, to co mamy w planach, to co jest ważne w badaniach kolegów lub w jakikolwiek sposób może się przydać…

Dlatego jak łatwo się domyślić mam już całe teczki a czasem kartony notatek wycinków, wydruków, ksero, nagranych płyt we wszystkich możliwych formatach plików itd.
To samo dotyczy zbiorów kolegów w całej Polsce. Często musimy wymieniać się tymi informacjami, ale jest to zwykle czasochłonne i męczące (wyszukanie, kserowanie, przesyłanie pocztą itd).

Stąd pomysł utworzenia bazy danych w Internecie.
Powinna ona spełniać następujące warunki:

1.Taka baza powinna być przede wszystkim bezpieczna, tzn. niedostępna dla osób niepowołanych. To najważniejsze. (Nie chcemy, żeby osoby nieupoważnione miały dostęp do naszych wyników badań przed ich publikacją).
Nie musi się nawet pokazywać w Internecie (np. w przeglądarkach), bo naszym celem nie jest upowszechnianie tych danych, ale jedynie szybki dostęp dla nas nawzajem do swoich zasobów.
Nie muszą to być jakieś super zabezpieczenia, bo nie spodziewamy się specjalnie włamań, ale też przykro by było gdyby ktoś bez pytania korzystał z naszej pracy lub co gorsza kradł nasze badania…
2. Dlatego baza powinna być dostępna tylko zarejestrowanym użytkowników na jakieś zabezpieczenie (hasło? Generowany każdorazowo kod?)
Tworzyłoby ją i korzystało z niej ok. 5 osób z różnych miejsc w Polsce.
3. Baza powinna być podzielona na kilkadziesiąt kategorii i podkategorii.
4. W każdej kategorii zapisywano by poszczególne zabytki w postaci rekordów (jeden zabytek-jeden rekord).
5. Każdy rekord powinien mieć swój numer porządkowy (katalogowy).
5. Pojedynczy rekord składałby się z kilku pozycji opisu (takich jak: autor, datowanie, opis techniczny i formalny, lokalizacja, literatura, uwagi itd..) oraz zdjęć (od jednego do kilku).
6. Niektóre pozycje opisów powinny mieć możliwość wyboru z listy-słownika (np. z listy autorów).
8. Rekord powinien mieć możliwość rozbudowy lub zmiany danych.
9. Każdy z użytkowników powinien mieć możliwość przeglądania, dodawania, edycji, kopiowania, kasowania rekordów.
10. Wszyscy użytkownicy bazy powinni mieć możliwość rozbudowywania i modyfikowania także tych list-słowników.
11. Utworzenie i wszystkie zmiany w rekordzie powinny być notowane, tzn. powinno być automatycznie zapisane, który użytkownik rekord utworzył, kto i kiedy go modyfikował.
12. Dodawanie rekordów powinno funkcjonować na zasadzie jakiegoś formularza (w miarę prostego w obsłudze, bo nie wszyscy użytkownicy mają dużą wiedzę informatyczną czy komputerową w ogóle).
13. Dobrze by było gdyby baza zawierała także od razu wyszukiwarką.
14. Mile widziane było by także coś w rodzaju listy dyskusyjnej do szybkiej wymiany uwag użytkowników (znowu – nie upublicznionej) Ale to nie jest konieczne.

I tu moja prośba o pomoc i podpowiedz w stworzeniu takiej bazy.
Czy jest to możliwe?
Czy można poradzić sobie z tym samodzielnie (mam nadzieję) czy lepiej od razu poszukać specjalistów (jakieś firmy?)questionmark.gif
Jak się do tego zabrać?
Czy istnieją już jakieś gotowe programy do tego celu lub programy, które można przystosować?
Czy użytkowany serwer musi spełniać jakieś konkretne warunki?

Zaznaczę jeszcze, że jestem raczej nowicjuszem w zakresie archiwistyki, baz danych itp.
Moja wiedza informatyczna ogranicza się natomiast do użytkowania Internetu oraz FTP i tworzenia stroni internetowych (głównie HTML czyli dość prostych) smile.gif))

Mimo to liczę, że się nie zniechęcicie tłumaczeniem wszystkiego od podstaw i dostanę jakąś pomoc.

Z góry za każdą dziękuję.
Pozdrawiam smile.gif
Ania
Cienki1980
Co do bezpieczeństwa takiej bazy to skoro nie oczekujecie specjalnych "włamań" tylko jest założenie, żeby dostęp do bazy mieli ludzie z hasłem to wystarczy dokładnie takie zabezpieczenie.

Co do bazy danych to najlepiej poprosić kogoś, nawet z tego forum do napisania takiej bazy a nawet i systemu zarządzającego taką bazą.

Widze, że specyfikacja już prawie gotowa więc podejrzewam, że współpraca będzie przebiegała szybko i bezproblemowo.
ghash
Aby zrobić takie coś trzeba by było na pewno zrobić dosyć dobry projekt, może nie zaraz zatrudniać firmę, ale ktoś może pokusiłby się w zrobienie takiego serwisu.
Albo - nauczyć się php i dziubać samemu:) Na pewno php oraz baza danych (np. MySQL) jest dobrym rozwiązaniem.

Ale jeżeli ma być to dostepne tylko dla 5 osób czy warto robić, aż tak rozwinięty serwis??



EDIT:

Poza tym - nie lepiej jest coś stworzyć coś na zasadzie forum (choćby podobnego do tego)?
Można tworzyć tematy, wymieniać pomysły, nadawać uprawnienia i co lepsze - nie potrzeba za nic płacić i można to mieć od tak!
pablo83
To wszystko składa się na średnio zaawansowany projekt, który dla nowicjusza będzie wielkim problemem. Ktoś kto się na tym zna, musi też poświęcić na to swój czas, za darmo? Może ktoś się znajdzie, powodzenia.
Trzeba się znać na php, mysql - przygotować relacyjny schemat tabel. Zabezpieczenia to nie problem. Wykupić konto na serwerze żeby tam umieścic tę baze, około 30 zł na rok (najtańsze) i całość musi być prezentowana w przeglądarce(po zalogowaniu się = bezpieczeństwo). Żeby to przetłumaczyć potrzeba sporooo czasu, więc radze to komuś zlecić. System przeznaczony dla tak małej liczby osób nie opłaca się zlecać firmie która za to zarzyczy sobie sporo grosza.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.