Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Freelancering z punktu prawnego
Forum PHP.pl > Inne > Hydepark
#luq
Chciałbym zacząć pracę jako freelancer i teraz chodzi o wszystkie druczki i papierki, które trzeba mieć aby wszystko było w pełni legalne.

Ogólnie nie mam NIPu więc pierwsze co to muszę iść do urzędu skarbowego aby mi go nadano (nadanie jest bezpłatne rozumiem). Teraz mogę podpisywać umowy - w tym przypadku, o dzieło ew. zlecenie. Co z rozliczeniem, przysługują mi jakieś ulgi z racji, że jestem osobą uczącą się? Na forum przeglądałem podobne tematy i widziałem, że podatek może płacić zleceniodawca jak i zleceniobiorca. Nie ma w tym żadnej różnicy? Głównie chodzi mi o rozliczenia podatkowe - PITy, zwroty etc, bo chyba nic więcej nie potrzebuje. W temacie jestem całkowicie zielony, więc mogę coś mylić.

Pytanie z innej beczki: zdarzało się Wam/zdarza pracować na "gębę". Zaliczka - praca - zapłata (na koniec lub w ratach w czasie pracy)?

[ot]W gimnazjum WOS robia, a jak przyjdzie co do czego to człowiek nic nie wie, a podstawy przedsiębiorczości dopiero po wakacjach będzie mieć - fajny jest ten program nauczania[/ot]
patryczakowy
Wystarczy ci nip i konto w banku i możesz podpisywać umowy o dzieło czy zlecenie. (nie wiem jak jest z wiekiem). Jako że jesteś osobą uczącą się to może ci ktoś zaproponować umowy studenckie to mniej pracodawce kosztuje .
Chyba że chcesz założyć firmę to może ktoś inny się wypowie. Bez firmy niemożesz podpisywać umowy z osobami fizycznymi tylko z firmami tak jakby to one cię zatrudniały.
Jak się gdzieś myle to pewnie ktoś mnie sprostuje.
#luq
Cytat(patryczakowy @ 21.07.2009, 18:06:24 ) *
(nie wiem jak jest z wiekiem)

Mam ukończone 18 lat.

Cytat
Bez firmy niemożesz podpisywać umowy z osobami fizycznymi tylko z firmami tak jakby to one cię zatrudniały.

Eee... jak to? Dlaczego? Chodzi o ubezpieczenie? Bo te mam zapewnione przez szkołę.
Spawnm
masz ukończone 18 lat i dopiero teraz kończysz gimnazjum blinksmiley.gif
Moli