Znalazłem rozwiązanie - przynajmniej częściowe. Jeżeli w ścieżce ustawień Opery lub
nazwie konta użytkownika w systemie Windows używasz znaków
spoza ASCII, niektóre pliki bibliotek głosowych nie zostaną w pełni załadowane.
1. Pobierz File Monitor ze strony
Sysinternals2. Naciśnij CTRL+L
3. W polu Include wpisz: opera
4. W polu Highlight wpisz: voice
5. Odznacz pozostałe ptaszki oprócz: log errors
6. Naciśnij CTRL+X
7. Uruchom Operę
8. Naciśnij CTRL+F
9. W polu Find wpisz: voice
10. Naciskaj F3, aby przechodzić do kolejnych wyników wyszukiwania
11. Powinieneś zobaczyć wpisy z wynikiem PATH NOT FOUND
12. Utwórz dokładnie taką samą ścieżkę*, do której biblioteki głosowe próbują się odwołać
13. Skopiuj tam zawartość katalogu voice**
14. Znajdź i otwórz plik
operaprefs.ini i włącz funkcje głosowe oraz VXM
15. Uruchom Operę i aktywuj funkcje głosowe
16. Jeżeli funkcje nie działają (klawisz V), odśwież stronę i spróbuj ponownie
Jeśli nie chcesz tworzyć błędnego katalogu, spróbuj zmienić ścieżki ustawień w
opera:config na takie, które nie zawierają znaków spoza ASCII. Pamiętaj o przekopiowaniu tam starego folderu!
* Czyli w nazwie konta polskie znaki zastępujemy innymi, jak pokazał File Monitor
** Zazwyczaj: C:\Documents and settings\Nazwa Konta\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\Opera