Cytat(Pawel_W @ 5.01.2013, 16:27:06 )

nawet nie próbuj pisania gry za pomocą manipulacji dom bo zajedziesz komuś przeglądarkę - od tego służy canvas!

Herezje. Jak na ironię operacje na DOM są szybsze niż bliźniacze wykonywane na canvas.
Oczywiście canvas to przyszłość, jednak do czasu aż nie uzyska on wydajności przewyższającej flash, jest jego marną alternatywą.
Cytat
1. Czy niezbedne jest poznanie canvas, czy moze divy+css3 wystarczy?
To zależy. Biorąc na przykład wspomniane mario... całość na luzie możesz zrobić w div/css, canvas na obecnej fazie rozwoju (a raczej wydajności) nadaje się jedynie do efektów specjalnych jak ogień, woda, wirujace monety.
Cytat
2. Co sadzicie o takim podejsciu, zeby elementy ktorymi trzeba sie przemieszczac bylyby oparte na wlasciwosci position w css przy zastosowaniu zdarzen onkey... oraz v++ i v--? Czy sa jakies lepsze metody?
co to jest v++ i v-- ? Podejście dobre, lecz musisz dobrze to przemyśleć... napisz pierw edytor map, w nim zapewne musi być odpowiedni "grid", poruszanie po załadowaniu mapy zrobiłbym też na gridzie przy odpowiednim sprawdzaniu czy można + animacja.
Cytat
3. Jak wyglada sprawa z kolizjami ograniczajacymi przestrzen poruszajacego sie elementu - czy przy stosowaniu css position plus jakis sztuczek w js jest to mozliwe?
Jeśli masz grid, tworzysz dodatkowe informacje o przestrzeni poruszania, to może być zwykła tablica w ktorej umieszczasz elementy zablokowane i przy poruszaniu, sprawdzaj czy aktualnie mozesz na niego wejść. To będzie dość prosty system kolizji, chyba że masz potrzebę jego wyliczania czy div A znajduje się w zasięgu div B.
Cytat
4. Wiem ze sa framewarki specjalnie dla gier - ale czy na poczatek sa one konieczne, czy moze lepiej ile sie da poczatkowo ogarnac samym js'em?
Nie ma FW uniwersalnych i prawdopowodnie nigdy nie będzie do budowy gier przeglądarkowych. Chyba że ktoś kiedyś napisze uniwersalne API do budowy coś jak we flash.
Cytat
5. Jak wyglada sprawa z umiejetnosciami pisania kodu js obiektowo? Czy nalezy zglebic ta tematyke czy same funkcje, DOM wystarcza?
To też zależy od podejścia i tego co chcesz z tym kodem robić w przyszłości. Przy pisaniu silnika gry, trzymałem się jQuery, a tam jest to wyjaśnione i praktycznie całość opiera się o wtyczki.
Poszukaj też forum, ponieważ było wiele tematów odnośnie tworzenia gier, szczególnie w dziale HP.