Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: [inne]2 pytania
Forum PHP.pl > Forum > Przedszkole
gitbejbe
Witam,

mam do was 2 pytania:

1)
Tworze serwis który będzie zapełniany ogromną ilości danych w postaci plików. Jestem świadom, że po pewnym czasie zacznie brakować podstawowej przestrzeni dyskowej którą mam na dedyku. Odnośnie rozwiań sprzętowych w serwerach jestem laikiem stąd też chcę upewnić jak bezpiecznie powiększyć przestrzeń dyskową. Zainteresowały mnie zewnętrzne macierze dyskowe. Zastanawia mnie jak działa zwiekszenie takich zasobów. Powiedzmy ze robię macierz 10 dysków po 1TB ( raid 5 ). Na serwerze wszystkie pliki składowane są na jedną specjalną partycje z konkretną struktura katalogów. Po zastosowaniu macierzy dyskowej, mogę ta partycje rozszerzyć o całą nowo dostępna przestrzeń z macierzy ? fizycznie ten dysk będzie wtedy wskazywał rozmiar wszystkich tych dysków ? Oprócz waszych podpowiedzi, jesli mielibyście jakieś źródła na których mógłbym się do edukować, to z chęcią poproszę : )

2)
to pytanie z innej beczki. Zastanawia mnie jak duże serwisy typu FB, YT zrobiły obsługę chyba wszystkich możliwych przyrostków (pl,de,en itd) z przekierowaniem na jedną domenę główną np w przypadku FB na .com. Jest jakaś usługa która rezerwuje każde rozszerzenie domeny ? czy zwyczajnie wszystkie je wykupili osobno ?
grzes999
Ja odpwiem tylko na pierwsze pytanie. Bo tylko w tej kwesi mam jakąś wiedzą, która mogę się podzielić wink.gif
W przypadku tworzenia macierzy dostępna przestrzeń jest uzależniona od rozwiązania w jakim została stworzona.
W przypadku, który podałeś czyli RAID5 będziesz miał dostepną przestrzeń pomniejszoną o jeden dysk; ale w przypadku awari jednego z dysków cała macierz będzie nadal działać. I to chyba tyle w internecie jest multum inforacji na ten temat wystarczy trochę poszukać smile.gif na Wiki jest to ładnie opisane od strony teoretycznej
fate