No nie gadaj, gdzie szukałeś?
Cytat
Praca z bazami danych i tabelami (DDL):
USE <nazwa_bazy_danych> - wybieramy na której bazie danych chcemy pracować
SHOW TABLES - służy do pokazania wyświetlenia wszystkich tabeli z uprzednio wybranej bazy danych
SHOW DATABASES - wyświetla wszystkie bazy danych
CREATE DATABASE <nazwa> - tworzy nową bazę danych
CREATE TABLE <nazwa> ([kolumny]); - tworzy nową tabelę, między nawiasami powinna znajdować się definicja kolumn o następującej składni:
<nazwa_kolumny> <typ_pola> [dodatkowe_właściwośći],
NOT NULL - pole nie może być puste
DEFAULT '<wartość>' - domyślna wartość dla pola
PRIMARY KEY (<nazwa>) - ustawienie klucza głównego
AUTO_INCREMENT - właściwość, dzięki której pole przy dodawaniu rekordów będzie automatycznie inkrementowane (najczęściej stosowane dla klucza głównego, bo pozwala w automatyczny sposób uzyskać niepowtarzalną wartość w polu, moża go stosować tylko dla typu liczbowego całkowitego).
CREATE TABLE projekty
(
id_projekt INT NOT NULL auto_increment,
opis_krotki BLOB NOT NULL,
opis_dlugi BLOB NOT NULL,
data_dodania DATE NOT NULL,
PRIMARY KEY (id_projekt)
);
DROP DATABASE <nazwa> - usuwa bazę danych
DROP TABLE <nazwa> - usuwa tablicę
DESCRIBE <nazwa_tabeli> - wyświetla dokładny opis tabeli
ALTER TABLE <nazwa_tabeli> - modyfikacja tabeli
ADD <definicja_nowej_kolumny> - dodanie nowej kolumny na końcu,
ADD <definicja_nowej_kolumny> AFTER <pole> - dodanie nowej kolumny po wyznaczonej kolumnie
ADD <definicja_nowej_kolumny> FIRST - dodanie nowej kolumny na początku
CHANGE <nazwa_kolumny> <definicja_nowego pola> - zmienia całkowicie kolumnę
MODIFY <nazwa_kolumny> - zmiana tylko właściwości kolumny
DROP COLUMN <nazwa_kolumny> - usunięcie kolumny
RENAME <nowa_nazwa_tabeli> - zmiana nazwy tabeli
Praca z rekordami (DDM):
INSERT INTO < nazwa_tabeli > VALUES (< wartości_dla_pól >); - dodanie nowego wiersza do tabeli, w nawiasie muszą znajdować się wartości dla wszystkich pól
INSERT INTO < nazwa_tabeli > ( nazwy_pól) VALUES (wartości_dla_pól); - dodanie nowego wiersza do tabeli, w przeciwieństwie do polecenia powyżej, tylko takie wartości dla pól muszą być wprowadzone jakie zostały wcześniej napisane w liście pól
SELECT < lista_pól > FROM < nazwa_tabeli > [WHERE < warunek >] - wybieranie odpowiednich rekordów z tabeli, w liście pól mogą znajdować się również takie funkcje:
MAX(<nazwa_kolumny>) - zwraca największą wartość
MIN(<nazwa_kolumny>) - zwraca najmniejszą wartość
COUNT(*) - łączna liczba rekordów
SUM(<nazwa_kolumny>) - suma wartości pól podanej kolumny
AVG(<nazwa_kolumny>) - średnia wartości pól podanej kolumny
do łączenia warunków służą polecenia AND i OR
do grupowania warunków służą nawiasy
operatory dla warunków: ‘=’ ‘<>’ ‘!=’ ‘<’ ‘>’ ‘<=’ ‘>=’
<nazwa_kolumny> IN (<wartości>) - dzięki temu wyrażeniu w prosty sposób możemy wybrać rekordy z wybranej kolumny które równają się wartościom podanym w nawiasie
<nazwa_kolumny> BETWEEN <dolna_wartość> AND <górna_wartość> - wyrażenie to pozwala wybrać takie rekordy których wartość zawiera się pomiędzy określonymi wartościami
NOT - pozwala zanegować inne wyrażenie
LIKE ‘<wzorzec>’ - polecenie to pozwala tworzyć wzorce zapytań (we wzorach symbol % zastępuje dowolny ciąg znaków, zaś _ zastępuje pojedynczy znak)
ORDER BY <nazwa_kolumny> - pozwala sortować rekordy (ASC - rosnąco; DESC - malejąco)
DISTINCT - słowo to umieszcza się przed nazwą kolumny i pozwala aby w zwracanych rekordach wartości nie mogły się powtarzać
LIMIT <wartość> - pozwala otrzymać tylko określoną liczbę rekordów
UPDATE < nazwa_tabeli > SET < nazwa_pola > = < wartość > WHERE < warunek > - polecenie modyfikuje rekord
DELETE FROM < nazwa_tabeli > WHERE < warunek > - kasuje wszystkie pola które spełniają określony warunek