Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: klasa bazowa
Forum PHP.pl > Forum > PHP > Object-oriented programming
qchar
Cześć.

Od jakiegoś czasu bawię się OP, i nie mam wiele doświadczenia. Podejrzewam, że problem jaki mam był już tu omówiony, ale że nie za bardzo wiedziałem co wpisać w pole "Szukaj", zdecydowałem stworzyć nowy temat.

Chciałbym stworzyć klasę bazową/podstawową (nie wiem jak to nazwać) która będzie mi pozwałała ładowac różne podklasy, i umożliwiać swobodny dostęp z każdej takiej podklasy do metod innej klasy dziedziczącej po tej podstawowej. Dla ilustracji:
  1.  
  2. // zakładam ze mam jakaś klasę main, i 2 klasy dziedziczące po niej a,b
  3.  
  4. $main = new main;
  5.  
  6. // klasa main jest tak napisana ze do klas a i b mogę odwoływać się w następujący sposób
  7.  
  8. $main->a->someMethodFromClassA();
  9. $main->b->someOtherMethodFromClassB();
  10.  
  11. // i teraz to czego nie wiem, czyli jak zrobić żebym mógł w klasie b korzystać z metod klasy a
  12.  
  13. class b extends main
  14. {
  15.  
  16. public function test()
  17. {
  18. $this->a->someMethodFromClassA() // questionmark.gif jak to zrobić
  19. }
  20.  
  21. }
  22.  

Generalnie wystarczą mi jakieś wskazówki, ale jakby ktoś miał trochę czasu i wrzucił jakiś przykładowy kod byłbym baaardzo wdzięczny.

phpion
Bez utworzenia obiektu się nie obejdzie:
  1. public function test() {
  2. $a = new A();
  3.  
  4. $a->someMethodFromClassA();
  5. }

chyba, że jest to metoda statyczna to wówczas:
  1. public function test() {
  2. A::someMethodFromClassA();
  3. }
zzeus
Jeśli klasa A i B dziedziczą po klasie MAIN, to klasa A nie wie nic o klasie B i klasa B nie wie nic o klasie A. Abyś mógł korzystać z metod klasy A w klasie B, klasa A musi dziedziczyć po klasie B. Więc jeśli klasa B dziedziczy po MAIN, a klasa A dziedziczy po B, to w klasie A masz dostęp do metod z klasy MAIN i z klasy B.

Pozdrawiam
LBO