Cytat
Ja osobiście dzieliłbym klasę na dwie grupy. Debile i kumaci.
Taki podział jest często niepraktyczny szczególnie w gimnazjach i LO. Klasę dzieli się wg poziomu zaawansowania języka angielskiego lub drugiego języka obcego. Podział na "debili i kumatych" nie jest wyznacznikiem, aby robić coś konkretnego na lekcjach.
Cytat
omówieniem elementów potrzebnych do posługiwania się popularnym OS'em i oprogramowaniem
Czemu nie? Tylko coś bardziej ambitnego niż szukanie, tworzenie folderów na pulpicie. Może coś o budowie systemów, zabezpieczaniu, usuwaniu zagrożeń? Tylko jak to zrealizować?
Cytat
generującego kosmiczne ilości zajebiście zmywających magistrów
To nie jest wina systemu edukacji (który i tak jest niesprawny i nieefektywny), lecz mentalności Polaków. Jesteśmy przekonani, że USA = luksus i cel życia, a my nie potrafimy nic porządnego stworzyć. Jeśli nawet nam się uda, zaraz sprzedamy zagranicznemu potentatowi (bo kasy nigdy nie za wiele, którą i tak przehulamy).
Cytat
Jakież było moje uradowanie, kiedy wszedłem do sali i nie zobaczyłem tych badziewnych komputerów z zainstalowanym Windows Vista. Był XP. Na +, pomyślałem...
Wersja systemu nie ma dużego znaczenia, ale instalacja Visty lub 7 tylko dla efektów wizualnych nie ma najmniejszego sensu. Do zapewnienia najlepszych warunków polecam XP.
Dlaczego Microsoft zmienił interfejs w Office 2007? Czy tu tylko chodzi o wygodę i nowe podejście do GUI? Niedługo nowe wersje MSO staną się standardem w szkołach, większość będzie uczyć się ich obsługi, a wtedy więcej osób nie odnajdzie się w OO.
Sztuką jest nauczyć obsługi oprogramowania tak, aby samodzielnie znaleźć interesujące nas narzędzia.

Jeśli program jest skomplikowany, zapoznanie się z nim potrwa dość długo. Rozważmy sytuację: użytkownik chce tworzyć grafikę 3D, a właściwie nauczyć się obsługi
programu do 3D, np. Blender lub 3DS MAX). Ile może trwać zapoznanie z aplikacją, gdy:
a. zna podstawy grafiki 3D, najważniejsze pojęcia, spotkał się z podobnym interfejsem
b. pierwszy raz widzi program na oczy, a o grafice 3D gdzieś posłyszał
Informatyka w gimnazjum i technologia informacyjna w LO jest ostatnim etapem nauki, aby zwrócić na to uwagę. Czasami interfejs przerasta początkujących. Trzeba nadal wiedzieć,. gdzie szukać funkcji X albo zmienić opcję Y, aby efektywnie pracować, ale jeżeli nauczyciel zapomni o czymś powiedzieć? Nagle cała klasa załamie ręce, bo "nie umiem, nie wiem, jak"?
Cytat
po czym facet zaczął nam mówić, jak mamy skonfigurować sobie pulpit
Zazwyczaj każdy ma swój login, a jak nie, to cała klasa lub grupa. Sytuacja, w której istnieje tylko 1 konto, jest niedopuszczalna. Każdy komputer powinien mieć pełne wyposażenie do zajęć IT, informatyki i przeglądania Internetu (Firefox lub Opera, Java, C++, Pascal, archiwizery, pakiet biurowy, Derive lub Maxima, edytory graficzne i edytor HTML z kolorowaniem składni). Wszystko po to, aby nie instalować N kopii na osobnych kontach.
Przykład wyposażenia:
+ Firefox i Opera - każdy wybierze, czym chce oglądać strony
+ Dev-C++ lub wxDev-C++ - polecam ten drugi, który jest nadal rozwijany
+ 7-Zip
+ MS Office 2007 lub OpenOffice - można oba, ale ten pierwszy to podstawa
+ GIMP albo coś lżejszego i łatwiejszego, np. Pixia (na pewno istnieją lepsze)
+ Maxima + GraphCalc
+ Notepad++, HateML Pro, kED - jest dużo możliwości
Pewnie coś pominąłem, ale teraz do rzeczy:
Cytat
zrobił gotową stronę i powiedział, że mamy wstawić do niego treść
Taka nauka do niczego nie prowadzi. Albo budujemy od podstaw, albo lepiej już skorzystać z gotowych usług, których coraz więcej - blogi, gotowe systemy społecznościowe... Narzekasz, że używa <font>. Aby od razu nauczyć dobrych praktyk, trzeba od razu wprowadzić CSS, układ bez tabel i ramek, teorię marginesów i pozycjonowania (padding, margin, border, width, height, position, overflow). Na pewno da się to zrobić, ale w klasach o profilu INF.
Miałem HTML pod koniec gimnazjum - poznaliśmy: html, head, title, body (bgcolor, bgimage), p (align), a (href), font (face, size, family), ramki, b, i, u i może coś jeszcze. Pisaliśmy w Notatniku, a tam nie widać popełnionych literówek. Oczywiście wybiegałem dalej i używałem stylów. Podejrzewam, że tworzenia stron z 3 ramkami (top, menu, body) kiedyś uczyli na szkoleniach.
Cytat
Robimy wykres f(x) = ax^2 + b
Do tego używa się specjalistycznych programów, np. GraphCalc lub systemów CAS.
Cytat
Poziom informatyki jest w zupełności porównywalny do poziomu innych przedmiotów.
Informatyka, technika, muzyka, plastyka i WF to przedmioty luźniejsze, których poziom i program można dostosować do klasy i jej gustów. To zaleta.

Mimo wszystko trzeba zrealizować podstawy.
Zdania nie zmienię. Kto wybiera się na profil
INF, musi liczyć się z tym, że będzie tam robić ambitniejsze rzeczy zarówno na IT i na właściwej informatyce. Rzeczywiście nauczyciele nie mają skutecznego podejścia do klasy.
Cytat
bo nagle w środku zajęć ktoś sobie nk odpalał
To jeszcze nie problem, że w czasie lekcji po cichu zajrzy na NK lub kliknie do kogoś. W moim LO większość najchętniej gra albo znajduje rozrywkę w Internecie. Jeśli coś trzeba zrobić na ocenę, to jeszcze się mobilizują, ale przeciągają na kilka lekcji.
Cytat
a na studiach spotykałam ludzi, którzy mieli spore problemy ze zrobieniem "automatycznego" spisu treści
A tego nie powinno się robić na LO?
Rozpisałem się i tracę tutaj swój cenny czas. Poruszę jeszcze 1 problem wspólny dla tej samej grupy przedmiotów.
Chcemy jak najwięcej wynieść i nauczyć się - w przykładach fikcyjnych, ale realnychRozpoczynamy naukę HTML-a5 osób zainteresowanych
2 osoby się nudzą, bo umieją go perfekcyjnie
10 nie chce tworzyć stron, więc opornie uczy "na odczep"
Bierzemy się za C++2 osoby nudzą się, bo umieją język perfekcyjnie, a skomplikowane algorytmy nie sprawiają im kłopotu
3 osoby zainteresowane, chcą umieć ten język, ale potem zawodzą się
5 osób wykazuje zainteresowanie, ale z dystansem
10 osób nic nie rozumie, więc przepisuje kod od sąsiada
20 osób nic nie robi, bo po co mi to?
Teoria, sieci komputerowe, sprzęt5 osób zainteresowanych, bo to warto wiedzieć
7 osób uczy się, aby zdobyć dobrą ocenę, ale uważają, że nie wszystko jest potrzebne
10 osób uczy się tylko dla oceny albo po to, by zaliczyć, woleliby coś z praktyki
Luźne lekcje, czasami jakieś zadania, może program w C++ dla zainteresowanych5 osób chce robić coś ambitnego - niezadowolenie
10 osobom to pasuje
10 osób narzeka, że cokolwiek robimy
5 osób narzeka, że w ogóle jest ten przedmiot, bo byliby wcześniej w domu
Analogicznie z innymi luźnymi przedmiotami - nie trzeba wyjaśniać.
Luźne lekcje też mają zaletyKto chce, może przeznaczyć ten czas na rozwiązywanie zadań algorytmicznych, tworzenie własnych projektów...
To tyle z mojej strony. Podsumowując: na profilach ogólnych stawiamy na efektywne korzystanie z komputera i jego zalet, programy biurowe i użyteczne aplikacje, mogą wspomagać naukę innych przedmiotów (choćby Excel lub Maxima), natomiast na profilach INF - bardziej ambitne rzeczy, w tym programowanie, sieci, zaawansowane funkcje systemów Windows i Linux... wraz z ich budową.